Erebos: Opdracht

Studielast 1 à 2 uur
Werkvorm Individueel
Focus Intertekstualiteit
Je leert over de verwijzingen naar teksten buiten Erebos.
Gemaakt door Frits Dijkstra

Welke naam zou jij je spelkarakter geven als je Erebos zou spelen? Leg uit.

Vraag 1

Erebos staat vol met culturele verwijzingen, bijvoorbeeld naar bands en Griekse goden. Vul de tabel hieronder verder aan (eventueel met behulp van internet).

Verwijst naar
Erebos Erebos, de Griekse god van de duisternis en de zoon van de titaan Chaos.
Linkin Park (p.22)
Orfeo ed Euridice (p.166)
Hemera (p.292)
Homer (p.302)
Confucius (p.318)
Atropos (p.320)
Michelangelo (p.321)
Koeienoog / Charon (p.321)
Styx (p.321)
Nyx (p.321)
Het laatste oordeel (p.322)
Beethoven (p.324)
Hydra (p.324)
Asklepios (p.324)
Orakel van Delphi (p.324)

Vraag 2

Een groot aantal termen uit de tabel hierboven past bij elkaar. Welke termen zijn dat? Leg uit waarom deze bij elkaar passen.

Vraag 3

Waarom zou een schrijver ervoor kiezen namen te gebruiken die ook in andere verhalen voorkomen? Gebruik niet meer dan 50 woorden.

Vraag 4

Lees pagina 292 nog eens. Emily kiest als ze gaat spelen een gamersnaam. Welke naam is dat en waarom kiest ze die naam? Leg uit.

Vraag 5

Lees de literaire theorie over intertekstualiteit onder aan deze pagina. Vind je dat deze intertekstualiteit iets toevoegt aan Erebos? Waarom (niet)?

C

Zoek een lijst op van Griekse goden en kijk nog eens naar vraag A. Leg uit waarom je je naam (niet) wilt veranderen.

(Literaire)theorie

Erebos zit vol met verwijzingen naar andere beroemde verhalen uit de (wereld)literatuur. Zulke verwijzingen in een boek naar een ander verhaal, film of muziek noem je intertekstualiteit.