Honderd uur nacht: Opdracht

Studielast 2 uur
Werkvorm individueel
Focus ruimte
Je leert over de ruimte en de sfeer in een verhaal.
Gemaakt door Lotte Straatsma
Download Honderd uur nacht_opdr12_plattegrond (169 kb)

A

Emilia wil dolgraag een keer naar New York. Ze is verliefd op de stad, zegt ze zelf, en heeft boven haar bed een poster met de skyline van New York hangen. Welke stad wil jij ooit een keer bezoeken in je leven? Waarom?

B

Print de plattegrond van het eiland Manhattan in New York (onder Downloads onderaan de pagina).
Zoek op GoogleMaps afbeeldingen van alle plaatsen die in het boek voorkomen (zie lijst hieronder) en plak deze op de juiste plek op de plattegrond.

- vliegveld Newark Airport
- Grand Central Station
- wijk SoHo (appartement van Seth en Abby)
- metrohalte 77th Street
- Central Park
- The Metropolitan Museum of Art
- Union Square- Dos Toros (Fourth Avenue)
- Vrijheidsbeeld (Statue of Liberty/Lady Liberty)
- Staten Island
- Long Beach
- Barnes & Noble (Fifth Avenue, tussen 45th en 46th Street)
- The Frick Collection

C

Geef met kleur aan in welke wijken het donker was na orkaan Sandy en vanaf waar de elektriciteit het wel gewoon deed. Kijk voor aanwijzingen in het boek op blz. 113-114, blz. 151, blz. 167 en blz. 187.

Vraag 1

Stel, jij zit in Emilia’s situatie: in welk deel van de stad zou jij de orkaan het liefst hebben meegemaakt: in de City of Darkness (net als Emilia) of uptown waar de stroom niet uitviel? Leg je antwoord uit.

Vraag 2

Lees de literaire theorie hieronder. Wat zou er anders zijn aan het verhaal als Honderd uur nacht zich in Uffelte (Drenthe) zou hebben afgespeeld? Zou het dan een beter of slechter boek zijn?Leg je antwoord uit in minimaal 40 woorden en gebruik hierin de begrippen 'ruimte' en 'sfeer' (zie Literaire theorie).

(Literaire)theorie

Ruimte en sfeer

In verhalen bepalen de plaats, het tijdstip en het weer de sfeer. Schrijvers kiezen de ruimtebewust: zij bepalen waar hun verhaal zich afspeelt, welke weersomstandigheden het best passen bij hun verhaal en op welk tijdstip gebeurtenissen plaatsvinden.